Poradnik poszkodowanego

Nasza firma prowadzi szereg spraw dotyczących wypadków komunikacyjnych, dochodząc dla naszych klientów odszkodowań zarówno z ubezpieczenia sprawcy wypadku od Odpowiedzialności Cywilnej, jak również z ubezpieczenia Auto Casco.

Przedawnienie roszczeń

Kwestie przedawnienia roszczeń odszkodowawczych  wynikających z umowy ubezpieczenia uregulowane zostały w art. 819 § 1 kc z którego wynika, iż roszczenia z tytułu ubezpieczeń dobrowolnych np. Auto Casco, ubezpieczenia mienia w tym mieszkania, domu jednorodzinnego oraz szeregu innych ubezpieczeń przedawniają się w okresie 3 lat od dnia zdarzenia. Z kolei kwestia przedawnienia roszczeń o odszkodowanie lub zadośćuczynienie z tytułu ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej,  uregulowana została w art. 819 § 2 kc oraz art. 4421 kc z których wynika, iż roszczenia te przedawniają się, co do zasady w okresie 3 lat dnia w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie obowiązanej do jej naprawienia, jednak nie dłużej niż 10 lat od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie szkodzące. Jeżeli jednak szkoda wynika ze zbrodni lub występku, roszczenia takie przedawniają się z upływem 20 lat od dnia popełnienia przestępstwa, przy czym bez znaczenia jest kiedy dowiedziano się o szkodzie i osobie obowiązanej do jej naprawienia. Podkreślić należy, iż zgodnie z art. 819 § 4 kc bieg przedawnienia przerwany jest przez zgłoszenie szkody zakładowi ubezpieczeń i biegnie na nowo od dnia w którym poszkodowany otrzymał pisemną decyzję ubezpieczyciela o przyznaniu świadczenia lub odmowie jego przyznania.

Terminy na odwołanie

Poszkodowani często zastanawiają się nad tym, czy po otrzymaniu decyzji zakładu ubezpieczeń mają określony czas na złożenie odwołania od stanowiska ubezpieczyciela. Wskazać należy, iż poszkodowany nie musi składać odwołania w z góry określonym terminie. Czas na złożenie odwołania wyznacza jedynie okres przedawnienia roszczeń omówiony powyżej. Warto w tym miejscu wskazać, iż choć poszkodowani nie mają obowiązku składać odwołania w określony terminie to już Ubezpieczyciel po otrzymaniu odwołania poszkodowanego powinien wydać decyzję w ciągu 30 dni lub 14 dni jak wynika z art. 817 kc oraz art. 14 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Brak obowiązku przedstawienia faktur VAT w przypadku szkód likwidowanych z ubezpieczenia OC

Nagminną praktyką zakładów ubezpieczeń jest uzależnianie dalszych dopłat odszkodowania od przedstawienia przez poszkodowanych faktur VAT, dokumentujących koszty naprawy pojazdu. Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem judykatury brak jest podstaw do takiego działania, szkoda powstaje bowiem w momencie zdarzenia, zaś dla ustalenia jej wysokości wystarczające są koszty naprawy ustalone przez zakład naprawczy, czy też rzeczoznawcę w kosztorysie naprawy. Niestety, najczęściej argumentacja ta nie jest uznawana przez zakłady ubezpieczeń na etapie likwiacji i w celu uzyskania pełnego odszkodowania konieczne jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.

Zakład ubezpieczeń wystawił pojazd na sprzedaż i przedstawia dane osoby chcącej nabyć pojazd, a ty nie chcesz go sprzedawać co wówczas robić?

Bardzo często w sytuacji wystąpienia szkody całkowitej zakłady ubezpieczeń zarówno w przypadku szkód likwidowanych z ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej, jak i Auto Casco wystawiają pojazd na tzw. giełdzie pozostałości. Po uzyskaniu korzystnej oferty zbycia pojazdu, przedstawiają taką ofertę poszkodowanym z danymi oferenta i określonym czasem w jakim można się skontaktować z oferentem w celu sprzedaży pojazdu. Niestety bardzo często oferta przedstawiana jest poszkodowanemu jeszcze przed przyjęciem odpowiedzialności przez zakład ubezpieczeń za skutki zdarzenia z wyraźną informacją, iż ubezpieczyciel bada jeszcze okoliczności zdarzenia. Poszkodowany jest wówczas stawiany w bardzo niewygodnej sytuacji,  z jednej strony nie wie bowiem czy zakład ubezpieczeń wypłaci mu odszkodowanie, z drugiej zaś strony upływa mu termin na skorzystanie z oferty zbycia pojazdu. Podkreślić należy, iż otrzymując taką ofertę poszkodowany nie ma obowiązku z niej skorzystać, zaś jedyną negatywnymą konsekwencją będzie dla poszkodowanego przyjęcie do ustalenia wysokości odszkodowania wartości pojazdu w stanie uszkodzonym odpowiadającej uzyskanej ofercie. W takim przypadku poszkodowany może się odwołać od tak ustalonej wartości pojazdu w stanie uszkodzonym, zaś na skuteczność takiego odwołania będzie miało wpływ wiele okoliczności, takich jak: termin otrzymania oferty, to czy szkoda jest likwidowana w ramach ubezpieczenia OC czy AC, a przy ubezpieczeniu AC również treść Ogólnych Warunków Ubezpieczenia.

Najem pojazdu zastępczego przy szkodzie częściowej

W przypadku szkody, w której koszty naprawy pojazdu nie przekraczają wartości pojazdu, poszkodowanemu przysługuje prawo skorzystania z pojazdu zastępczego. Wskazać należy, iż najem pojazdu zastępczego uzasadniony jest jedynie w okresie czasu trwania naprawy pojazdu,  zaś w takich przypadkach, dodatkowo naprawa pojazdu powinna zostać potwierdzona stosowaną fakturą VAT, przedstawioną zakładowi ubezpieczeń. Przy najmie pojazdu istotne jest wykazanie konieczności najmu pojazdu zastępczego tj. faktu, iż poszkodowany nie mógł korzystać z innego należącego do niego pojazdu oraz, że pojazd był mu niezbędny do normalnego funkcjonowania w życiu codziennym np. dowożenia dzieci do szkoły, dojazdów do pracy. W celu uzyskania pełnego zwrotu kosztów najmu pojazdu zastępczego ważne jest również należyte udokumentowanie przebiegu naprawy m.in. dat wstawienia i odbioru pojazdu z zakładu naprawczego oraz  samego wykonania naprawy pojazdu.

Najem pojazdu zastępczego przy szkodzie całkowitej

W przypadku gdy koszty naprawy pojazdu przekraczają wartość pojazdu sprzed szkody,  a więc wystąpienia tzw. szkody całkowitej, poszkodowanemu także przysługuje prawo skorzystania z pojazdu zastępczego. Wówczas najem pojazdu zastępczego uzasadniony jest w okresie od dnia szkody do dnia, w którym otrzymał wypłatę bezspornej części odszkodowania i dodatkowo kilku dni na zagospodarowanie tj. sprzedaż uszkodzonego pojazdu. Zakłady ubezpieczeń w takich sprawach często uznają za zasadny najem pojazdu zastępczego jedynie w okresie od dnia szkody do dnia poinformowania poszkodowanego o nieopłacalności naprawy powiększony dodatkowo o od 3 do 7 dni w trakcie, których według ubezpieczyciela poszkodowany powinien sprzedać uszkodzony pojazd. W tym miejscu wskazać jednak należy, iż bardzo częstą jest sytuacja, w której wypłata odszkodowania następuje kilka tygodni po przekazaniu poszkodowanemu informacji o nieopłacalności naprawy. Wówczas, w celu uzyskania należnego odszkodowania pozostaje jedynie odwołanie się od decyzji zakładu ubezpieczeń, a w dalszej kolejności skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.

Zaniżona wartość pojazdu

Zakłady ubezpieczeń ustalając wartość pojazdu poszkodowanego, zarówno przy roszczeniach z tytułu ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej ,ak i z tytułu ubezpieczenia Auto Casco bardzo często ustalają wartość pojazdu odbiegającą od jego realnej wartości. Wskazać należy, iż ubezpieczyciele do ustalenia wartości pojazdu wykorzystują notowania dwóch systemów: Info Ekspert oraz Eurotax. Każdy z tych systemów ustala wartość pojazdu poprzez zadanie szeregu korekt, zarówno dodatnich, tj. podnoszących wartość pojazdu, jak i ujemnych a więc obniżających wartość pojazdu. Niejednokrotnie bywa tak, iż do ustalenia wartości zadawane są korekty ujemne, które nie powinny zostać zastosowane w przypadku konkretnych pojazdów. Jeżeli masz wątpliwość, co do prawidłowości wykonania wyceny Twojego samochodu przez zakład ubezpieczeń,  skontaktuj się z nami, przesyłając poprzez formularz kontaktowy, wycenę wartości pojazdu otrzymaną od ubezpieczyciela, a bezpłatnie ją przeanalizujemy.

Przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody

Kwestia przyczynienia się poszkodowanego do zaistnienia zdarzenia, przekłada się na wysokość wypłaconego odszkodowania poprzez jego pomniejszenie o odpowiedni udział (zazwyczaj procentowy) z wysokości należnego odszkodowania. Podstawę do pomniejszenia odszkodowania o stopień przyczynienia się poszkodowanego stanowi art. 362 kc, przy czym przy ustalaniu wysokości przyczynienia, należy oceniać zachowanie każdego z uczestników zdarzenia. Niestety, zakłady ubezpieczeń niejednokrotnie ustalają bardzo wysoki stopień przyczynienia się poszkodowanego, choć w okolicznościach sprawy, nie znajduje on żadnego uzasadnienia. Istotne jest, iż zakład ubezpieczeń winien wykazać podstawy ustalenia faktu oraz wysokości samego przyczynienia. Pamiętaj !!! od ustalonego przez zakład ubezpieczeń przyczynienia się poszkodowanego do szkody, można się odwołać.

Zakład ubezpieczeń twierdzi, że szkoda nie powstała w podanych okolicznościach i odmawia wypłaty odszkodowania

W niektórych sprawach, w których uczestnicy zdarzenia nie wezwali na miejsce zdarzenia funkcjonariuszy policji, zakłady ubezpieczeń po przeprowadzonym postępowaniu likwidacyjnym, odmawiają wypłaty odszkodowania twierdząc, iż do uszkodzenia pojazdów nie doszło w deklarowanych okolicznościach. Niestety, sytuacja ta nie nalezy do rzadkości, nie mniej jednak nie pozbawia ona poszkodowanego możliwości uzyskania należnego mu odszkodowania. Należy się wówczas odwołać od decyzji zakładu ubezpieczeń, przedstawiając okoliczności zdarzenia potwierdzające fakt zaistnienia zdarzenia, jednocześnie żądając uzasadnienia podstaw odmowy uznania odpowiedzialności  przez ubezpieczyciela. W niektórych sprawach jest to wystarczające, bowiem po ponownej analizie sprawy, ubezpieczyciel uznaje jednak możliwość wystąpienia szkody. W sprawach, w których nie nastąpi zmiana stanowiska zakładu ubezpieczeń, konieczne jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego. Jeżeli w Twojej sprawie zakład ubezpieczeń odmówił Ci wypłaty odszkodowania, twierdząc, iż do uszkodzenia pojazdu nie mogło dojść w przedstawionych przez Ciebie okolicznościach, skontaktuj się z nami a przy pomocy współpracujących z nami rzeczoznawców oraz kancelarii prawniczych, pomożemy Ci uzyskać należne odszkodowanie.

Postępowanie w przypadku poślizgnięcia się na oblodzonym chodniku lub potknięcia na nierównej nawierzchni

W okresie zimowym często dochodzi do poślizgnięć na oblodzonych i nieodśnieżonych chodnikach, lub potknięć na nierównej nawierzchni, których następstwem bywają bardzo poważne złamania, czy też zwichnięcia. W takim przypadku, pamiętaj, by w miarę możliwości udokumentować stan chodnika w momencie zaistnienia zdarzenia, np. poprzez wykonanie zdjęć telefonem, oraz ustaleniem danych świadków zdarzenia, mogą się one bowiem okazać pomocne na późniejszym etapie postępowania z zarządcą, czy też jego ubezpieczycielem. Kolejnym krokiem jest zgłoszenie zaistnienia zdarzenia do właściwego zarządcy chodnika, który, jak to najczęściej bywa, bądź odsyła poszkodowanych do ubezpieczyciela, z którym ma wykupioną polisę odpowiedzialności cywilnej, bądź też do firmy, której powierzono odśnieżanie przedmiotowego chodnika. Wówczas, należy dokonać zgłoszenia szkody do właściwego zakładu ubezpieczeń, który powinien wydać decyzję o przyjęciu odpowiedzialności i wypłacie świadczeń, bądź też odmowie przyjęcia odpowiedzialności w terminie 30 dni co wynika z art. 817 kc. Od takiej decyzji ubezpieczyciela możesz się odwołać i dochodzić swoich praw, poprzez kolejne odwołania lub na drodze postępowania sądowego, w którym pomocne okaże się należyte udokumentowanie samego zdarzenia oraz jego okoliczności.

Dokumentowanie kosztów leczenia (faktury paragony)

Jeżeli jesteś poszkodowanym w wyniku zdarzenia drogowego, czy też jakiegokolwiek innego zdarzenia  w wyniku, którego odniosłeś obrażenia, wymagające procesu leczenia, pamiętaj, iż osoba odpowiedzialna obowiązana jest zwrócić Ci wszelkie poniesione w związku z tym zdarzeniem, koszty leczenia. Dlatego też, niezmiernie ważne jest udokumentowanie poniesionych kosztów leczenia, poprzez zbieranie wszystkich paragonów oraz faktur VAT, w celu przedstawienia ich sprawcy zdarzenia, czy też zakładowi ubezpieczeń. Prawidłowe udokumentowanie kosztów leczenia jest szczególnie ważne, w przypadku wystąpienia z roszczeniami na drogę postępowania sądowego.

Rekomendowane Kliniki Rehabilitacyjne

Signum Odszkodowania  rekomenduje specjalistyczna placówkę rehabilitacji „FIZJOKLINIKĘ”Warszawskie Centrum Rehabilitacji i Osteopati Medycznej.

Klinika specjalizuje się w skutecznym przywracaniu utraconych funkcji układowi ruchu, terapię schorzeń, dysfunkcji i bólów kręgosłupa oraz stawów, rehabilitację sportową, pourazową i pooperacyjną.

POLECAMY : www.fizjoklinika.com/